[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اجرت المثل ایام زوجیت چیست:

زوجین در قبال یکدیگر وظایف قانونی دارند. زن مکلف است که از شوهر تمکین عام و خاص کند.اما یکسری کارها وظیفه شرعی و قانونی زوجه نیست.اگر چه در عرف جامعه ایرانی زنان مشغول به رسیدگی به فرزندان و امور منزل می شوند.در این راستا زوجه ( یا وکیل قانونی وی ) می تواند از زوج مطالبه دستمزد این دست امور را که قانونا بر عهده او نیست مطالبه کند که در قانون به آن اجرت المثل ایام زوجیت می گویند.

اگر توافقی بین آنها در خصوص مبلغ آن نباشد، زن می تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت به طرفیت شوهر، تقاضای مطالبه اجرت المثل با جلب نظر کارشناسی را کند. آشپزی، نگهداری از فرزندان، ششستن ظروف و لباس ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست اجرت المثل آنها بدهد.

از طرفی می‌ دانیم که این فقط اشیای مادی نیستند که ارزش مالی دارند، بلکه کار انسان‌ ها نیز می ‌تواند منشا ارزش مالی باشد.کار اقتصادی زن هم بنا بر همین ارزش، جزیی از اموال وی محسوب می ‌شود و وی به لحاظ حقوقی و قانونی مجبور نیست به رایگان در خانه مشترک خانواده کار کند مگر کاری که عرف جامعه آن را به اقتضای حسن معاشرت و کمک به بنیان خانواده، وظیفه حتمی او به شمار آورد.

اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل

مطالبه اجرت المثل زن در زندگی مشترک:

مطالبه اجرت ‌المثل منوط به جدایی و حتی تقاضای طلاق هم نیست. البته چنین چیزی کم اتفاق می ‌افتد که در یک زندگی آرام که افراد هیچ اختلافی در زندگی خود ندارند زن بخواهد اجرت‌المثل ایام زوجیت بگیرد اما اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد کاملا قانونی است بدون اینکه نیازی به جدایی زن و مرد باشد.

 به موجب ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده ، در طلاق توافقی زن و مرد قبل از طلاق باید تکلیف پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت را معین کنند.در صورتی که طلاق توافقی نباشد ، دادگاه ضمن رای نسبت به حقوق مالی زن از جمله اجرت المثل ایام زوجیت تعیین تکلیف می کند.

 اگر میان زن و مرد در این خصوص اختلافی به وجود بیاید ، دادگاه خانواده با صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی ، تکلیف تعیین اجرت المثل و مقدار آن را به کارشناسی واگذار می کند که کارشناس مبلغ آن را با توجه به مسائل مختلفی تعیین می کند.برخی از ویژگی های زن از جمله تحصیلات بالا سبب می شود که اجرت المثل بالاتری تعیین شود.

شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت:

در شرایط دریافت اجرت المثل چند نکته بسیار تاثیر گذار است اولا زن باید ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده است ثانیا به دستور شوهر اقدام به این کارها می کرده است و ثالثا قصد اینکه به صورت رایگان باشد نداشته است.

اجرت المثل ایام زوجیت 1

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت عبارت است از:

  • زوجه کارهایی را انجام داده باشد که شرعا بر عهده وی نبوده است. مثل اینکه زن نظافت منزل و امور آشپزی را انجام داده باشد ؛ در حالیکه به لحاظ قانونی و شرعی موظف به انجام این کارها نیست.
  • زن باید این کارها را به دستور زوج انجام داده باشد. منظور از به دستور زوج در این ماده آن است که زن این کارها را به درخواست مرد انجام داده باشد.
  • زن باید با قصد عدم تبرع این امور را انجام داده باشد. منظور از ” عدم تبرع ” در این ماده آن است که زن قصد انجام دادن رایگان کارها را نداشته باشد ، بلکه نیت واقعی او آن باشد که این کارها در قبال دریافت مزدی انجام می شوند.
  • یکی دیگر از شرایط این است که طلاق نباید به درخواست زن باشد. بلکه مرد خواهان طلاق دادن زن خود باشد.

البته ، زن همچنان می تواند با شرایطی از سایر حقوق مالی خود از جمله مهریه ، نحله و تنصیف اموال مرد بعد از طلاق بهره مند شود.

میزان اجرت المثل ایام زوجیت:

به طور کلی بهتر است مطالبه اجرت المثل از طریق دادگاه خانواده صورت بگیرد و کل میزان اجرت المثل با نظر کارشناس و با توجه به بررسی عرف و زندگی مشترک طرفین تعیین شود.

در خارج از شکل قضایی زن و مرد می ‌توانند برای دریافت و پرداخت این مبلغ با هم توافق داشته باشند. البته از لحاظ قضایی شرط پرداخت این مبلغ مطالبه زن است اما مرد می‌ تواند با رضایت همسرش مثلا بابت اجرت‌المثل ۳۰ سال زندگی مشترک بخشی از خانه‌ اش را به نام همسرش کند. در چنین مواردی دریافت یک رسید کتبی از همسر می‌ تواند از لحاظ حقوقی از بروز مشکلات بعدی و درخواست مجدد زوجه جلوگیری کند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][contact-form-7 id=”3418″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]