[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مطالبه تضامین (وجه چک یا سفته):

در اینجا می خواهیم اطلاعات جامع و کاملی درباره مطالبه تضامین (وجه چک یا سفته) در اختیار شما قرار دهیم. در انتها جهت مشاوره و دریافت راهنمایی بیشتر با وکیل آپ در تماس باشید .

سفته یا یا مطالبه تضامین ( وجه چک یا سفته ) یکی از اسناد تجاری  بسیار مورد استفاده و رایج بین عموم است. به علت سهولت استفاده و نیز سهولت اخذ و دریافت آن حتی افرادی که توانایی و امکان اخذ چک را ندارند، به راحتی امکان دریافت سفته را دارا هستند. سفته همچنین به کرات به‌ عنوان ضمانت حسن انجام قراردادها حتی در قراردادهای کار استفاده می‌ شود. اگر طلبی در قالب سفته باشد، در مقایسه با طلبی که در یک سند عادی منعکس شده دارای امتیازات بیشتری است و شخص می‌ تواند برای وصول وجه سفته به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه و با تقدیم دادخواست به این دادگاه، وجه خود را از این طریق مطالبه کند.

شرایط مطالبه سفته به صورت زیر می باشد:

  • دارنده سفته باید در موعد مقرر (سر رسید) وجه سفته را مطالبه کند.اگر پرداخت شد که مشکلی نیست در غیر این صورت دارنده سند ( سفته ) ( توسط شخص یا وکیل قانونی او ) باید ظرف ده روز کاری نسبت به عدم وصول وجه سفته اقدامی انجام دهد که اصطلاحا به این اقدام واخواست گفته می شود.
  • اگر سفته ظهرنویسی شده باشد یعنی سفته دست به دست شده باشد و افرادی آن را پشت نویسی کرده باشند تمامی افراد مذکور در برابر دارنده مسئولیت تضامنی دارند ، مسئولیت تضامنی یعنی دارنده به هر کدام از ظهرنویس ها که مراجعه کند می تواند تمام وجه سفته را از آنها مطالبه کند و آنها موظف به پرداخت هستند.
  • با رعایت این دو شرط دارنده سفته می تواند از دادگاه رسیدگی کننده به دعوا توقیف اموال صادر کننده را قبل از رسیدگی و صدور حکم تقاضا کند و دادگاه می تواند وجه موجود در سفته را پس از صدور حکم از اموال صادر کننده به صورت وجه نقد یا مال توقیف شده به دارنده تحویل دهد در غیر این صورت دارنده سفته که چنین اقدامی کرده پس از صدور حکم نسبت به بقیه طلبکاران دارای حق اولویت می باشد.
مطالبه تضامین (وجه چک یا سفته)

مطالبه تضامین (وجه چک یا سفته)

طریقه پیگیری سفته:

واخواست در یک عبارت ساده مطالبه رسمی وجه سفته است. به آن اعتراض عدم تادیه نیز گفته می‌ شود. به یک معنا مشابهت بسیاری با گواهی عدم پرداخت وجه چک که بانک‌ ها صادر می‌ کنند نیز دارد. وقتی دارنده سفته می‌ خواهد به صورت رسمی، صادر کننده یا ظهرنویسان و ضامن‌ های سفته را مورد تعقیب حقوقی قرار دهد، یکی از بهترین کارها در اولین فرصت، واخواست سفته است. خوبی کار این است که به محض واخواست سفته، ابلاغ واخواست به متعهد نیز انجام می‌ شود و او متوجه می‌ شود که دارنده آماده پیگیری قضایی برای مطالبه وجه خود است.

طرق پیگیری سفته یعنی فرد می توان برای شکایت و پیگیری و دریافت طلب خود به صورت های ذیل اقدام نماید :

  • طرح دعوای تجاری

همان طرح دعوا با تقدیم واخواست است که در صورت عندالمطالبه بودن سفته می بایست سر رسید آن معلوم گردد تا بتوان از مزایای اسناد تجاری و حق تقدیم واخواست بهره مند شد. برای مثال : درخواست تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی از جمله مزایای اسناد تجاری محسوب می شود.

  • طرح دعوای مدنی از طریق تقدیم دادخواست

چون سفته یک سند پرداختی است می توان به صورت یک سند عادی هم که شده نسبت به پرداخت آن طرح دعوا کرد ولی در این صورت نمی توان از مزایای اسناد تجاری که در بالا به آن اشاره شد استفاده کرد. دادخواست سفته های کمتر از بیست میلیون تومان باید در شورای حل اختلاف مطرح شوند ولی اگر وجه سفته بیشتر از بیست میلیون تومان باشد طرح آن در دادگاه الزامی می باشد.

شکل ظاهری سفته:

یکی از اسناد تجاری پرکاربرد در معاملات در جامعه ما سفته است که سند تجاری و مشخصات اسناد تجاری در قانون تجارت بیان شده است به طوری که اگر شکل سند به همان ترتیبی نباشد که در قانون ذکر شده است و اگر این شرایط رعایت نشود سند از شکل تجاری خارج و تبدیل به یک سند عادی می شود که یکی از این اسناد تجاری که قانونگذار در قانون تجارت بیان کرده است سفته می باشد.

برابر قانون تجارت، سفته علاوه بر امضای یا مهر باید دارای تاریخ بوده و مطالب زیر نیز در آن قید شده باشد:

  • مبلغی که باید پرداخت شود “با حروف”
  • گیرنده وجه
  • تاریخ پرداخت
  • البته لازم است که نام و نام خانوادگی صادر کننده، اقامتگاه وی و محل پرداخت سفته نیز در آن نوشته شود.
  • سر رسید سفته یا موعد پرداخت آن، معمولا با روز، ماه و سال به صورت مشخص در آن نوشته می شود، با این وجود، قانون به (عندالمطالبه بودن) آن نیز اشاره کرده است و این بدان معناست که به محض مطالبه دارنده سفته، صادر کننده باید آن را بپردازد.
  • اگر زمان پرداخت سفته روز معینی باشد که آن روز با تعطیلی رسمی مصادف شود، سفته باید در روز بعد از تعطیل پرداخت شود.
  • سفته قائم به وجود دو شخص است: صادر کننده که مدیون و بدهکار است و شخص دیگر که ممکن است در هنگام صدور سفته معین یا نامعلوم باشد.
  • در صورتی که سفته برای شخص معینی صادر شود، نام و نام خانوادگی او در سفته آورده می شود در غیر این صورت به جای نام او نوشته می شود: «در وجه حامل».

دعوای مطالبه وجه سفته:

تمامی سفته ها دارای دو نوع تاریخ می باشند: تاریخ صدور و تاریخ سر رسید.

برای مطالبه وجه سفته تاریخ صدور آن ملاک نیست بلکه ملاک عمل، زمانی است که تاریخ سر رسید فرا رسیده است.اهمیت تاریخ سر رسید بدین جهت می باشد که اگر صادر کننده به تعهدش عمل نکند، وقتی دارنده می خواهد که سفته را به اجرا بگذارد، می تواند ظرف ده روز از تاریخ سر رسید سفته، آن را واخواست نماید و ظرف یک سال از تاریخ سر رسید علیه صادر کننده و سایر مسئولین سفته طرح دعوا نماید.

اگر سفته ظرف ده روز از تاریخ سر رسید، واخواست نشود امکان استفاده از شرایط توقیف اموال (تأمین خواسته) ممکن نیست مگر اینکه حدود ده تا بیست درصد ارزش سفته به عنوان خسارت احتمالی به صندوق دادگستری واریز گردد. (یعنی اگر سفته قدیمی باشد تنها راه توقیف اموال، پرداخت خسارت احتمالی می باشد) مهلت طرح دعوی به طرفیت صادر کننده و ظهرنویسان، پس از واخواست، حداکثر یکسال برای خوانده هایی که ساکن ایران هستند و دو سال برای خوانده هایی که مقیم خارج از کشور هستند، می باشد.

در صورت عدم رعایت مواعد مذکور ، از امتیازاتی نظیر، مسئولیت تضامنی صادر کننده و ظهرنویس ، صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی محروم شده و باید مانند پرونده های عادی مطالبه و به پرونده رسیدگی شود .هر شخصی که اسم او مقابل عبارت حواله کرد نوشته شده باشد، می تواند خواهان دعوا باشد( خود و یا وکیل قانونی او ). البته ممکن است سفته در وجه حامل نیز صادر شود. بنابراین هم ذینفع و هم وکیل او می توانند برای مطالبه وجه سفته در دادگاه یا شورای حل اختلاف، دادخواست تقدیم نمایند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به مطالبه سفته:

سفته ، مانند چک از اسناد لازم الاجرا محسوب نمی شود و امکان طرح دعوی وصول وجه سفته در اداره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد ، امکان پذیر نیست ، بلکه فقط محاکم حقوقی دادگستری و در مواردی با رعایت نصاب مبلغ ، شوراهای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به دعوی مطالبه وجه سفته را دارند و سفته مانند چک شرایط، ضمانت اجرای کیفری ندارد و در هر صورت دعوی مطالبه وجه سفته باید از طریق محاکم حقوقی طرح و پیگیری شود.اما اگر بدهکار، پس از صدور رای، در مهلت مقرر اقدام به پرداخت وجه سفته ننموده و اعسار از پرداخت یک جای محکوم به را نیز به اثبات نرساند، با درخواست طلبکار تا زمان پرداخت وجه سفته و یا اثبات اعسار، بازداشت خواهد شد.

این رسیدگی در وقت مقرر دادگاه تشکیل می‌ شود اما نماینده خواهان حاضر نیست و ابلاغ اخطاریه به صورت بلا اقدام واصل شده و مامور ابلاغ گزارش کرده است که نامبرده در نشانی تغییر مکان داده است. چون هیچگونه سابقه ابلاغی وجود ندارد، لذا ابلاغ صحیح نیست و چون اطلاع خوانده از وقت رسیدگی برای دادگاه معلوم و مشخص نیست، موجبات رسیدگی فراهم نمی‌ شود و مقرر می‌ شود دفتر به خواهان اخطار رفع نقض شود تا ظرف ده روز پس از ابلاغ نشانی خوانده را تقدیم کند والا قرار رد دفتر صادر خواهد شد.

مدارک لازم جهت مطالبه سفته:

برای مطالبه سفته مدارکی لازم می باشد که به صورت زیر می باشد:

  • کپی برابر اصل سفته
  • کپی برابر اصل واخواست سفته (اگر انجام شده است)
  • کپی برابر اصل کارت ملی خواهان
  • کپی برابر اصل مستنداتی که سفته را دریافت نموده اید (اختیاری)
  • اصل وکالتنامه وکیل (اگر وکیل دارید)

نمونه دادخواست مطالبه سفته:

نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست مطالبه سفته به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده آن تغییراتی در آن به وجود می آید.

خواهان : …… (مشخصات خواهان)

خوانده : ………. (مشخصات خوانده)

وکیل یا نماینده قانونی : …….. (در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود)

خواسته یا موضوع و بهای آن : (مطالبه مبلغ . . . ریال بابت وجه . . . فقره سفته به انضمام کلیه خسارات وارده قانونی اعم از هزینه دادرسی ، واخواست و غیره و بدوا صدور فوری قرار تامین)

دلایل و منضمات دادخواست : ۱ –  فتوکپی مصدق  سفته ها ۲ – فتوکپی مصدق واخواست نامه ها

شرح دادخواست : 

سلام با احترام به استحضار می رساند : به موجب . . . فقره سفته واخواست شده که فتوکپی مصدق آن ها به پیوست تقدیم است ، خوانده دعوی یعنی متعهد سفته های مزبور به شماره های خزانه داری کل . . و . . . جمعا به مبلغ . . . .ریال در وجه اینجانب خواهان در سر رسید معین همگی به تاریخ . . . پرداخت ننموده که به علت عدم تادیه سفته های مذکور واخواست گردیده است.لذا با تقدیم این دادخواست و ضمائم آن تقاضای رسیدگی و صدور حکم محکومیت خوانده به پرداخت اصل خواسته با احتساب کلیه خسارات قانونی وارده اعم از هزینه دادرسی واخواست و غیره را دارم. ضمنا نظر به اینکه خوانده ممکن است در فاصله رسیدگی و صدور حکم نقل و انتقالاتی در اموال خود بدهد و از این طریق موجب تضرر اینجانب را فراهم سازد ، لذا در بدو امر تقاضای صدور قرار تامین خواسته از اموال و دارائی خوانده را نیز دارم.

وکیل وجه سفته

وجه سفته

وصول وجه چک:

یکی از مشکلات حقوقی در جامعه، که خیلی از شهروندان به نوعی با آن درگیر هستند، «دعاوی مربوط به چک و چک‌ های برگشتی» است که طبق قانون به چهار طریق می ‎توان برای وصول وجه چک‌ اقدام کرد. چک، امروزه تنها توسط تجار مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد و اغلب اشخاص دارای حساب جاری در بانک بوده و پرداخت‌ های عمده خود را به وسیله چک، انجام می‌ دهند.با توجّه به قانون وصول وجه چک‌ با اصلاحات سال ۱۳۸۲، دارنده‌ چک می‌ تواند بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک مربوط، به طرفیّت صادر کننده‌‌ چک، اقدام به طرح شکایت کیفری کند.

البتّه، طرح شکایت کیفری منوط به این است که، دارنده‌ چک مواعد شش ماهه را رعایت کرده باشد. یعنی:

  • اوّلاً: ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک، برای وصول وجه چک‌ آن به بانک مراجعه کرده باشد؛
  • ثانیاً: بعد از مراجعه به بانک و دریافت گواهی عدم پرداخت، اقدام به طرح شکایت کیفری کند. (مادّه‌ ی ۱۱ قانون صدور چک).

بدیهی است که، شکایت کیفری فقط علیه صادر کننده‌ چک امکان‌ پذیر است و بنابراین، علیه سایر اشخاص، یعنی؛ ضامن و ظهرنویس، نمی‌ توان اقدام به شکایت کیفری کرد.

انواع چک به صورت زیر می باشد:

  • چک عادی:‌ چکی است که اشخاص، عهده بانک‌ ها به حساب جاری خود صادر می‌ کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادر کننده آن ندارد.
  • چک تأیید شده: چکی است که اشخاص عهده بانک‌ ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال‌ علیه پرداخت وجه آن تأیید می‌ شود.
  • چک تضمین‌ شده: چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌ شود.
  • چک مسافرتی: چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌ گردد. بنابراین، اگر سند متضمن دین ویژگی چک را نداشته باشد. بلکه حواله بانکی یا سند عادی یا تجاری دیگری باشد مطالبه وجه آن مستلزم وجود شرایط «دعوای مطالبه چک» است.

مطالبه وجه چک:

مطالبه تضامین ( وجه چک یا سفته ) یا اسناد تجاری، مواردی هستند که در قانون تجارت تمهیدات و شرایط ویژه‌ ای نسبت به آنها در نظر گرفته شده‌ است و در حال حاضر در تعاملات مالی میان تجار و حتی شهروندان عادی نیز نقش به‌ سزایی را ایفا می‌ کند. استفاده از ضمانت اجراهای خاصی که قانون برای این دسته از اسناد پیش‌ بینی نموده است، نیازمند تخصص حقوقی خواهد بود.گاهاً پیش می آید که عامه مردم به دلیل عدم آگاهی کامل از قوانین، اقدام به صدور چک در زمانهای مختلف، می نمایند و بعضاً ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد نمایند.

دعوای مطالبه وجه چک:

اولین رکن دعوای مطالبه چک این است که سند و مدرک دین، «چک» باشد.ـبا توجّه به این ‌که، چک همانند سفته و برات از جمله «اسناد تجاری» مندرج در قانون تجارت محسوب می‌ شود؛ بنابراین، دارنده‌ ی چک می‌ تواند علیه همه‌ ی مسئولین، اعمّ از صادر کننده و ظهرنویسان، تحت شرایطی، با تقدیم  دادخواست مربوط، اقامه‌ دعوای تجاری کند.دعوی ابطال اجراییه در صورتی که موضوع آن وجه نقد باشد مالی است و به آن هزینه دادرسی مالی تعلق می‌ گیرد.

اقامه‌ دعوای تجاری، دارای مزایایی است. که این مزایا، از قرار زیر می‌ باشد:

  • اقامه‌ ی دعوا علیه همه‌ ی مسئولین، از جمله ظهرنویسان امکان‌ پذیر است؛
  • صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارات احتمالی‌ صورت می‌ گیرد.
وجه سفته

وجه سفته

مرجع صالح برای رسیدگی به مطالبه وجه چک:

دارنده چک در صورت عدم پرداخت چک و برگشت آن (صدور گواهی عدم پرداخت) می تواند با شکایت حقوقی یا کیفری و یا درخواست صدور اجرائیه، وجه چک را مطالبه نماید.از آن‌ جایی که مطالبه حقوقی وجه چک دعوای مالی محسوب می‌ گردد و وجه نقد نیز بر اساس دکترین حقوقی جزء اموال منقول حساب می‌ شود لذا دادگاه صالح به رسیدگی در وهله‌ اول با توجه به ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی تعیین می‌ شود.

مطابق با ماده مذکور دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضایی آن اقامتگاه دارد و اگر خوانده در ایران اقامتگاه نداشته باشد در صورتی که در ایران محل سکونت موقت داشته باشد در دادگاه همان محل باید اقامه گردد و هر گاه در ایران اقامتگاه و یا محل سکونت موقت نداشته ولی مال غیر منقول داشته باشد دعوا در دادگاهی اقامه می‌ شود که مال غیر منقول در حوزه آن واقع است و هر گاه مال غیر منقول هم نداشته باشد خواهان در دادگاه محل اقامتگاه خود اقامه دعوا خواهد کرد.

مدارک لازم جهت مطالبه وجه چک:

به موجب ماده ۲ قانون مدنی قوانین چک ۱۵ روز پس از انتشار، در سراسر کشور لازم الاجرا است مگر اینکه در خود قانون، ترتیب خاصی برای موقع اجراء مقرر شده باشد.همچنین برای مطالبه آن مدارکی لازم است که به صورت زیر می باشد:

  • اصل چک و گواهی عدم پرداخت صادر شده از یکی از شعب بانک ها
  • کارت ملی
  • پرداخت هزینه دادرسی
  • دادخواست مطالبه وجه چک

نمونه دادخواست مطالبه وجه چک:

خواهان: ……………………..

خوانده: ………………………

وکیل:…………………………

تعیین خواسته و بهای آن :

 مطالبه وجه چک و خسارت تاخیر تادیه و صدور قرار تامین خواسته

دلایل و منضمات :

دادخواست

  • وکالت نامه وکیل
  • فتوکپی مصدق چک
  • فتوکپی مصدق گواهینامه عدم پرداخت بانک

شرح دادخواست مطالبه وجه چک : 

ریاست محترم دادگاه

احتراما به استحضار عالی می رساند موکل اینجانب به موجب یک فقره چک بانک ملت به شماره ………….مبلغ ………………. ریال از آقای ……….. طلبکار می باشد. شایان ذکر است چک مذکور به موجب گواهینامه عدم پرداخت شماره …………… مورخ …………… برگشت خورده است، فلذا به موجب دادخواست تقدیمی تقاضای صدور حکم محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ چک و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت و هزینه های دادرسی از جمله حق الوکاله وکلا را داریم.

با تشکر

وکیل خواهان

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]