[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بیمه چیست و چه مزایایی دارد:

در انتها جهت دریافت مشاوره  و راهنمایی بیشتر در این خصوص با وکیل آپ در تماس باشید.

بیمه پیمانی است که بر پایه‌ آن شرکت بیمه (بیمه‌ گر) تعهد می ‌کند در برابر مقدار پولی که فرد یا شرکت دیگری (بیمه‌ گذار) به او پرداخت می ‌کند، زیان وارد شده به بیمه‌ گذار را در پی رویدادی ناخواسته جبران کند. پولی را که بیمه‌ گذار به بیمه ‌گر می ‌پردازد، حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌ شود، موضوع  بیمه می‌ نامند.در ادامه درمورد بیمه و تامین اجتماعی نیز توضیح داده خواهد شد.

ترس از خسارات ناشی از این حوادث، انسان ‏ها را به فکر راه‏ های پیشگیری و جبران خسارات احتمالی فراخوانده و متناسب با نحوه زندگی و ساختار اجتماعی، وسایل و ابزار مختلفی به این منظور به کار گرفته شده است. بیمه قراردادی بین شما و شرکت بیمه است.در این قرارداد در عوض پرداخت مبلغی مشخص، خدماتی را از شرکت بیمه دریافت می ‌کنید.

با داشتن بیمه می ‌توانید ریسک ‌ها و خطراتی که شما را تهدید می ‌کند و در قراردادتان هم مشخص شده، به شرکت بیمه بسپارید.پس داشتن بیمه هیچ وقت به ضررتان نخواهد بود.بیمه می ‌تواند در هنگام وقوع اتفاقات ناگوار، جلوی ضرر مالی شما را بگیرد.بیمه و تامین اجتماعی

انواع بیمه:

بیمه انواع مختلفی دارد که بنا بر شرایط، هر شخصی می ‌تواند در صورت لزوم هر کدام از این بیمه ‌ها را اتخاذ نماید؛ بیمه ‌ها به سه دسته کلی تقسیم می ‌شوند:

  • اشخاص: این بیمه شامل بیمه عمر،حادثه و درمان می باشد.
  • اموال: بیمه اموال شامل بیمه اتومبیل (شخص ثالث، بدنه)،آتش سوزی،بیمه های مهندسی و بیمه حمل و نقل (صادرات، واردات، ترانزیت، داخلی) می باشد.
  • مسئولیت:این بیمه شامل انواع مختلفی مانند :مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان،مسئولیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان،مسئولیت مدنی مدیران و مسئولان فنی بیمارستان ها ، کلینیک‌ ها و درمانگاه ها،مسئولیت در مقابل همسایگان مجاور ناشی از سرایت آتش سوزی و انفجار می باشد.
  • بیمه های خاص: این بیمه شامل بیمه مرهونات بانکی (وام‌ های بانکی)،بیمه نامه پول در صندوق، بیمه شتر مرغ و بیمه اسب می باشد.

قرارداد بیمه چیست:

قرارداد به این معنی است که بین شما و شرکت بیمه بر سر چیزی که قرار است بیمه شود، توافق می کنید و آن را به ‌صورت یک سند قانونی می ‌نویسید که به آن قرارداد بیمه می گویند.در این قرارداد مشخص می شود که:

  • شما در برابر چه چیزی بیمه شده ‌اید (موارد و شرایط).
  • چه مواردی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌ گیرند.
  • در صورت وقوع حادثه، بیمه چه مقدار خسارت پرداخت می ‌کند.
  • این قرارداد چقدر برای شما هزینه دارد (حق بیمه).

حق بیمه به چیزهای زیادی (مثلا محل زندگی شما) بستگی دارد و با توجه به آنها، شرکت بیمه می ‌پذیرد که هزینه‌ ی شی‌ء دزدیده ‌شده یا آسیب ‌دیده را پرداخت کند. حق بیمه از هزینه‌ ی کلی چیزی که آن را بیمه می ‌کنید، کمتر است.

چه چیزی را می توان بیمه کرد:

به طور کلی بیمه گران خطرهای احتمالی را به خوبی می شناسند و احتمال وقوع آن ها را می دانند بنابراین می توانند میزان حق بیمه ای را که هر شخص باید بپردازد به نحوی محاسبه کنند که مبلغ جمع آوری شده برای جبران خسارت هایی که پیش خواهد آمد، کافی باشد.

شما می توانید با بیمه قرارداد‌ های متنوعی ببندید و با توجه به چیزی که بیمه می ‌کنید، شرکت بیمه هزینه‌ های مختلفی را متقبل می‌ شود. شرکت ‌های بیمه قرارداد‌های مختلف با ویژگی ‌های مختلفی پیشنهاد می ‌دهند، در نتیجه باید مطمئن شوید قراردادی را انتخاب می ‌کنید که مناسب شماست.

چرا از بیمه باید استفاده کرد:

در طول سال ‌های گذشته شاهد بوده ایم که چگونه حوادث وحشتناک طبیعی و غیر طبیعی منابع انسانی و مادی مانند آتش سوزی و زمین لرزه های بزرگ مشکلاتی را به بار آورده است است.پس در این مواقع بهترین کار بیمه کردن است.

  • بیمه می ‌تواند به شما کمک کند اموالی را که توانِ مالیِ جایگزینیِ مجدد آنها را ندارید، جایگزین کنید. برای مثال اگر خانه ‌ی شما در یک آتش‌‌ سوزی نابود شود، هزینه‌ ی بازسازی آن بسیار زیاد خواهد بود.
  • بیمه می ‌تواند در برابر حوادثی که احتمال وقوع ‌شان کم اما نتایج ‌آنها ناگوار است، از شما محافظت کند. برای مثال اگر در یک تصادف آسیب ببینید و دیگر نتوانید کار کنید، برای ادامه ‌ی زندگی به پول نیاز خواهید داشت.
  • اگر چیزی که با استفاده از یک وام خریده ‌اید آسیب ببیند یا نابود شود، بیمه می ‌تواند به شما کمک کند وام خود را پرداخت کنید. برای مثال اگر برای خرید خودرو وام گرفته باشید و خودروی شما در یک تصادف نابود شده باشد، شما برای پرداخت وام‌ به پول نیاز خواهید داشت.

بیمه و تامین اجتماعی 1بیمه تامین اجتماعی چیست:

بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از اولین قوانین کار، زمانی که راه ‌آهن سراسری احداث شد به تصویب رسید اما این پایان داستان نبود؛ به مرور زمان قانون ‌های بیشتری در جهت حمایت از حقوق کارگران به تصویب رسیدند و همین تصویب پی در پی قوانین کار موجب شد که سازمان تامین اجتماعی شکل بگیرد.این بیمه با ارائه مستمری بعد از بازنشستگی و همچنین خدمات درمانی، حقوق فرد بیمه شده را مطابق قانون تضمین می‌ کند.

بیمه تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه ‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است.تامین اجتماعی می تواند خدمات درمانی در حوزه پیشگیری و درمان را نیز ارائه کند.

انواع بیمه تامین اجتماعی:

به طور کلی بر اساس قانون تامین اجتماعی دو نوع بیمه وجود دارد:

  • بیمه خویش فرما: بیمه ای است که در آن فرد توسط خودش بیمه می شود. نکته مهم در رابطه با این نوع بیمه، این است که بیمه بیکاری در این نوع بیمه نامه وجود ندارد.این بیمه خود به دو نوع اختیاری و کارفرمایان تقسیم می شود.
  • بیمه اجباری: همه افرادی که با دریافت حقوق و مزایا مشغول به کار و فعالیت در کارگاه ها (شرکت ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و هرنوع محل کاری) هستند یا به نوعی مشمول قانون کار می شوند، باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.حق بیمه در این نوع از بیمه به میزان حقوق و دستمزد کارگر بستگی دارد.

بیمه بیکاری:

این بیمه جز بیمه اجباری می باشد و همه کارمندانی که از طرف کارفرمای خویش تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار گرفته ‌اند، مشمول بیمه بیکاری هستند.همانطور که از نام بیمه بیکاری پیداست، این بیمه مخصوص زمان بیکاری و نداشتن شغل است؛ البته شرایط خاص خود را دارد به گونه ‌ای که یک کارمند یا کارگر زمانی می ‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند که نزد سازمان تامین اجتماعی سابقه بیمه داشته باشد و به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد.

بیمه تکمیلی:

بیمه تکمیلی بیمه ‌ای است که جبران ‌کننده هزینه‌ های درمان محسوب می ‌شود.بیمه تکمیلی به نام ‌های بیمه درمان تکمیلی و بیمه تکمیلی درمان هم شهرت دارد.این بیمه خود شامل سه نوع بیمه،بیمه تکمیلی گروهی،بیمه تکمیلی انفرادی و بیمه تکمیلی خانواده تقسیم می شود.

مزایای بیمه تامین اجتماعی:

همانطور که گفته شد در بیمه تامین اجتماعی افراد شاغل در یک سازمان و افراد خانواده آنها به صورت فردی یا گروهی تحت پوشش سازمان بیمه قرار می گیرند. در صورت بستری شدن این افراد در بیمارستان، انجام عمل‌ های جراحی و همچنین مراجعه به پزشکان جهت پیگیری و درمان بیماری، هزینه معالجات این افراد تا مبلغ معین و توافق شده توسط بیمه گر پرداخت خواهد شد و در ازای پرداخت حق بیمه ما می توانیم از مزایای آن بهره مند شویم.

مزایای بیمه تامین اجتماعی:

  • حمایت از بیمه ‌شده طبق قوانین کار و پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه ‌شده
  • ارایه بیمه درمان از طریق صدور دفترچه بیمه درمانی برای بیمه ‌شده و افراد تحت سرپرستی وی

انواع تعهدات بیمه تامین اجتماعی:

به طور کلی تعهدات تامین اجتماعی به دو دسته تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود.

تعهدات کوتاه مدت شامل:

  • حمایت ‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری، حوادث و…
  • غرامت دستمزد ایام بیماری
  • غرامت دستمزد ایام بارداری
  • هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه
  • پروتز و اورتز (تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی)
  • غرامت نقص عضو مقطوع
  • کمک هزینه ازدواج
  • هزینه کفن و دفن
  • مقرری بیمه بیکاری

و تعهدات بلند مدت شامل:

  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری از کار افتادگی کلی
  • مستمری از کار افتادگی جزیی
  • مستمری بازماندگان
  • مزایای نقدی، غیر نقدی و عیدی مستمری بگیران (کمک عائله­ مندی، کمک هزینه اولاد ، عیدی) می باشد.

تفاوت بیمه اجباری و اختیاری تامین اجتماعی:

با توجه به تعریف های گفته شده در صورتی که با دریافت حقوق و مزایا به انجام کار در یک شرکت، اداره، فروشگاه، کارخانه و هر نوع محل کار دیگری مشغول هستید، کارفرمای شما موظف است که شما را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد که به آن بیمه اجباری می گویند.اما بیمه اختیاری به این معناست که اگر شما تحت پوشش بیمه نیستید، می‌ توانید با ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی و پرداخت کردن حق بیمه مشخص، خودتان را تحت پوشش بیمه قرار دهید.

تفاوت بیمه اجباری و اختیاری در این است که بیمه بیکاری فقط به افرادی که دارای بیمه اجباری باشد تعلق می ‌گیرد و در صورتی که فرد بیمه اختیاری داشته باشد نمی ‌تواند از بیمه بیکاری بهره‌ مند شود، زیرا این بیمه شدگان دارای کارفرما نیستند به همین دلیل غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌ مند نمی‌ شوند.

افرادی که دارای بیمه اختیاری هستند مانند بیمه اجباری مستمری بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی خدمات درمانی، هزینه کفن و دفن، وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج، از کار افتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری را دریافت می ‌کنند.

بیمه و تامین اجتماعی2تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی:

همانطور که گفته شد بیمه تامین اجتماعی برای تمامی افراد شاغل اجباری بوده و با توجه به قانون کار همه افراد شاغل باید این بیمه نامه را داشته باشند. حق بیمه تامین اجتماعی هر ساله توسط وزارت کار مشخص می‌ شود و نسبتی با مبلغ حقوق پایه دارد و باید تا ۳۰ سال به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود و دارنده این بیمه نامه در طول داشتن این بیمه نامه می ‌تواند فقط از پوشش‌ های ساده درمانی این بیمه نامه استفاده نماید و در پایان مدت ۳۰ ساله می ‌تواند از مستمری این بیمه نامه استفاده کند.

اما در مقابل بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه نامه ‌ای است اختیاری که با طرح ‌های مختلف بیمه ای هم دارای پوشش ‌های بیمه ‌ای بهتر بوده و هم یک سرمایه گذاری ارزنده برای فرد بیمه شده می ‌تواند ‌باشد. همچنین مبلغ پس انداز در بیمه عمر به انتخاب خود فرد می‌ باشد.

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی:

وقتی بیمه می شوید می توانید سوابق بیمه خود را مشاهده کنید.برای مشاهده سوابق خود علاوه بر مراجعه به کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی، می توانید به وب سایت sabeghe.tamin.ir مراجعه کنید و با ثبت نام در سامانه، سابقه بیمه خود را مشاهده نمایید.

این سوابق شامل نام کارگاه، روزهای کارکرد، حقوق محاسبه شده و سایر اطلاعات تکمیلی است. برای ثبت نام در این سامانه حتما باید اطلاعات شخصی (کد ملی، شماره تلفن همراه و سوالات شخصی) را کامل وارد نمایید تا ظرف مدت ۴۸ ساعت و پس از تایید به سامانه دسترسی پیدا کنید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]