[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامت:

غرامت چیست؟

جهت مشاوره و دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامت با وکیل آپ در تماس باشید.

غرامت مبلغی است، که یک مقصر طرف قرارداد، متعاقب یک خسارت، به شخص ثالث زیان دیده می ‌پردازد. غرامت شامل پرداخت پول نقد، بازسازی، جایگزینی و تعمیرات می باشد.غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق می شود که از سوی بیمه تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که به سبب بیماری و یا آسیب های ناشی از حادثه، بطور موقت قادر به کار نیستند، پرداخت می شود.در صورتی که غرامت پرداخت نشود می توانید برای ارائه دادخواست الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامت به مراجع قضایی مراجعه کنید.

الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامتتفاوت خسارت و غرامت:

همانطور که گفته شد، غرامت مبلغی است، که یک مقصر طرف قرارداد، متعاقب یک خسارت، به شخص ثالث زیان دیده می ‌پردازد. خسارت همان زیان است.خسارت هم می تواند جانی و هم مالی باشد.به طور کلی تفاوت غرامت و خسارت به صورت زیر است:

  • خسارت از طرف شاکی خصوصی (مدعی خصوصی) مطالبه می شود، ولی غرامت نقدی (جزای نقدی) را دادستان مطالبه می نماید.
  • پرداخت جزای نقدی (یا همان غرامت) شخصی است،بنابراین هرگاه مجرم قبل از پرداخت آن فوت کند، از وراث وی قابل مطالبه نمی باشد، ولی خسارت از وراث قابل مطالبه می باشد.

در نتیجه خسارت بر طبق اصول کلی مطالبه می شود و به این معنی که هر کس موجب ضرر و زیان دیگری شود، بر طبق اصول کلی حقوق مدنی باید آن را جبران نماید، ولی مطالبه غرامت محتاج متن خاص قانونی است و در متن قانونی مزبور باید لزوماً عناصر تشکیل دهنده جرم تعیین شده و غرامت به عنوان مجازات پذیرفته شده باشد.

اصل غرامت یا اصل جبران خسارت چیست:

اصل غرامت یا اصل جبران خسارت که در بیمه های غرامتی مانند بیمه اموال و بیمه های مسئولیت مدنی جاری است به این معنا است که بیمه گذار یا شخص ثالث زیان دیده در صورت وقوع خطر موضوع بیمه تا مقداری که زیان دیده را دریافت کند.در اجرای این اصل بیمه گر متعهد است که خسارت واقعی را طبق شرایط بیمه نامه بپردازد.

در اصل غرامت هم، بیمه نباید هرگز به صورت منبع استفاده برای بیمه گذار در آید.بیمه گر متعهد به جبران خسارت و رفع عدم تعادلی است که در پس حادثه مورد بیمه در وضع مالی بیمه گذار پدیدار می شود.

جبران خسارت نباید بیمه گذار را در وضعی مساعدتر از قبل وقوع حادثه قرار دهد زیرا موجب فساد شده و تشویقی برای ایجاد خسارت های عمومی خواهد بود.

الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامت1شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری:

بیمه شدگانی که تحت معالجات پزشکی و یا درمان های توانبخشی قرار می گیرند، چنانچه بر حسب تشخیص پزشک معالج، موقتا قادر به کار نباشند، استحقاق دریافت غرامت دستمزد را خواهند داشت. برای دریافت این غرامت، بیمه شده باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • بیمه شده از کار افتاده کلی نباشد.
  • کارفرما طبق ضوابط و مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمه شده بیمار خود نباشد.
  • بیمه شده در ایام بیماری حقوق یا مزد از کارفرما دریافت ننموده باشد و برای وی مزد مطرح باشد.
  • استراحت پزشکی بیمه شده به تائید مراجع پزشکی ذیربط رسیده باشد.
  • در تاریخ اعلام بیماری، بیمه شده مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشد.

مدارک لازم برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری:

برای مدت پرداخت غرامت دستمزد، محدودیت زمانی وجود ندارد و تا زمانی که بیمه شده بر حسب تشخیص بیمه قادر به کار نباشد و به موجب مقررات تامین اجتماعی،از کار افتاده شناخته نشده باشد، پرداخت غرامت دستمزد ادامه می یابد.در این مواقع برای دریافت آن باید مدارک زیر موجود باشد:

  • دفترچه درمانی
  • گواهی استراحت پزشکی بیمه شده با مهر و امضاء پزشک معالج
  • گواهی کارفرما مبنی بر این که در تاریخ اعلام بیماری، بیمه شده مشغول به کار (یا درمرخصی استحقاقی) بوده ، درمدت بیماری مشغول به کار نبوده و مزد و حقوق دریافت نکرده است.
  • تائیدیه مراجع پزشکی سازمان

الزام شرکت بیمه به پرداخت غرامت2ویژگی های لازم برای تایید گواهی استراحت پزشکی:

همانطور که گفتیم غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق می شود که از سوی بیمه تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که به سبب بیماری و یا آسیب های ناشی از حادثه، بطور موقت قادر به کار نیستند، پرداخت می شود.

برای تایید گواهی استراحت پزشکی ویژگی هایی لازم است که شامل موارد زیر می باشد:

  • در تمام گواهی ها باید نوع بیماری، مدت بستری در بیمارستان یا استراحت در منزل به تفکیک و با صراحت مشخص شده باشد.
  • گواهی های استراحت پزشکی که در هر نوبت ، هفت روز یا کمتر باشد (و جمع آنها در طول سال از ۱۵ روز بیشتر نشود) براساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است.
  • گواهی های استراحت پزشکی که در یک نوبت بیشتر از ۷ روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد برسد.
  • چنانچه جمع گواهی های استراحت پزشکی در طول سال از ۱۵ روز تا ۶۰ روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد برسد.
  • استراحت های بیش از ۶۰ روز در طول سال باید به تایید شورای پزشکی برسد.

نحوه محاسبه غرامت دستمزد ایام بیماری:

میزان غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان بر اساس آخرین مزد یا حقوق روزانه آنان پیش از وقوع بیماری و با توجه به شرایط زیر محاسبه می شود:

  • غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده متأهل یا بیمه شده ای که پدر و مادرش در تکفل او هستند، بر مبنای سه / چهارم آخرین مزد یا حقوق روزانه وی محاسبه می شود.
  • غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده مجرد و غیر متکفل در صورتی که به هزینه سازمان بستری شود بر مبنای یک / دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه وی و در صورتی که بستری نگردد بر مبنای دو/ سوم آن محاسبه می شود.
  • آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شــده که مبنای تعیین غرامت دســتمزد ایام بیماری است،از تقسیم مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه وی در آخرین ۹۰ روز پیش از استراحت، بر روزهای کارکرد وی در ۹۰ روز محاسبه می شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]