[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تجویز انتقال منافع چیست:

در انتها جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با وکیل آپ در تماس باشید.

منظور از تجویز انتقال منافع مال به دیگری در عقد اجاره این است که مستاجر محل کسب و پیشه و تجارت بتواند برای همان شغل یا مشابه آن منافع مال اجاره را به دیگری در قالب سند رسمی انتقال دهد.موضوع تجویز انتقال منافع مال به دیگری در ماده ۱۹ قانون روابط موجر و مستاجر مطرح و بیان شده است که ما در ادامه نکات مربوط به این ماده را بیان می کنیم.بر خلاف سایر دعاوی موضوع قانون روابط مؤجر و مستأجر در قانون مصوب سال ۱۳۵۶ دعوی تجویز انتقال منافع شرایط صعب‌ الاحرازی ندارد.

تجویز انتقال منافعدعوای تجویز انتقال منافع:

دعوای تجویز انتقال منافع مال به دیگری از جمله مباحث پرکاربرد و مهم در حوزه حقوق املاک است و از آن جایی که بسیاری از مردم ممکن است نسبت به آن آگاهی کافی را نداشته باشند لازم است که به آن بپردازیم.

در قراردادهای اجاره ای که مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ می گردد چنانچه مستاجر قصد تخلیه عین مستاجره را داشته باشد،می تواند با موجر در خصوص حقوق کسبی خود ، از جمله حق سرقفلی و یا حق کسب پیشه و تجارت ، تراضی کرده و پس از دریافت این حقوق خود ملک را تخلیه و تحویل موجر نماید. لیکن در بسیاری موارد طرفین در خصوص میزان و مبلغ حق کسب و یا سرقفلی به توافق نمی رسند و در خصوص میزان این مبلغ بین طرفین اختلافات زیادی به وجود می آید.در نتیجه مستاجر نمی تواند مبلغ مورد نظر خود را از موجر دریافت نماید.

حق انتقال مورد اجاره به موجر دیگر:

از آنجایی که در قرارداد اجاره مستاجر حق انتقال مورد اجاره به غیر را ندارد ، ناگزیر برای دریافت اذن در انتقال عین مستاجره به دیگری بایستی به دادگاه رجوع نماید (شخص یا وکیل قانونی او ).در اغلب موارد پس از رسیدگی دادگاه به علت امتناع موجر از پرداخت حقوق کسبی مستاجر و نیز عدم اذن وی در انتقال ملک به غیر، و به استناد قاعده فقهی الحاکم ولی الممتنع » حکم به تجویز انتقال منافع صادر می نمایند و پس از قطعیت این رای مستاجر می تواند مورد اجاره را برای همان شغل مقرر در قرارداد اجاره به شخص دیگری انتقال دهد و میزان حق کسب و پیشه و یا سرقفلی ملک را از مستاجر دوم بگیرد.

مستاجر دوم جایگزین مستاجر اول شده و همان حقوق و مزایای مستاجر اول را دارا می باشد و قانون حاکم بر این رابطه استیجاری نیز همان قانون سال ۱۳۵۶ است. لذا موجر بدون علت قانونی حق تخلیه وی را نخواهد داشت.

چند نکته درباره تجویز انتقال منافع:

  • تقاضای مجدّد تجویز انتقال منافع از سوی مستأجر (یا وکیل قانونی او)، در فرضی که یک‌ بار حکم تجویز انتقال منافع صادر اما در ظرف مهلت شش‌ ماهه، از سوی مستأجر اجرا نشده باشد، مسموع است.
  • دعوای تجویز انتقال منافع مورد اجاره به‌ غیر، صرفاً از سوی مستأجر علیه موجر مسموع است و منتقل‌ الیه به‌ استناد سند عادی نمی‌ تواند تجویز انتقال منافع به خود را درخواست کند.
  • در صورتی که دعوای تجویر انتقال منافع به غیر از سوی مستأجر طرح و منجر به صدور حکم گردد، لیکن انتقال بعد از مهلت مقرر قانونی (شش ماه) صورت گیرد، این امر مانع از پذیرش دعوای تخلیه به جهت انتقال غیر نیست.

 انتقال منافعطرفین دعوا در تجویز انتقال منافع:

در این دعوا مستأجر به عنوان خواهان، به طرفیت مالک به عنوان خوانده می باشد.

مرجع رسیدگی و نحوه اجرای رای در تجویز انتقال منافع:

مستأجری که حق انتقال مورد اجاره‌ ی محل تجاری به غیر را نداشته باشد و آن را به شخص ثالث واگذار نماید، تخلف وی با توجه به مقررات بند ۷ ماده ۱۴ و ماده ۱۹ قانون سال ۱۳۵۶ از موارد تخلیه بوده و موجر به استناد تخلف مذکور می‌ تواند درخواست تخلیه نماید.

از آن جا که این دعوی مرتبط با املاک دارای حق کسب و پیشه است، بنابراین مرجع رسیدگی به این دعوی، دادگاه محل وقوع ملک می باشد.حکم دادگاه برای تجویز انتقال منافع، اعلامی است و اجراییه صادر نمی شود. بنابراین مراتب به موجر اعلام می شود و رونوشت آن به دفترخانه ی مربوطه ارسال می شود. اعتبار این رأی، شش ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی است که در این مدت مستأجر باید با سند رسمی، منافع را به دیگری منتقل کند وگرنه حکم از اعتبار می افتد.

دعوای تجویز انتقال منافعمعرفی خریدار در دادخواست تجویز انتقال منافع:

حال می خواهیم بدانیم اینکه مستأجر بتواند ضمن تقدیم دادخواست شخص خریدار را هم به دادگاه معرفی نماید و دادگاه به انتقال ملک به نامبرده حکم صادر کند، جایگاه قانونی دارد یا خیر؟ باید گفت قانون‌ گذار متعرض این موضوع نگردیده و اخذ مجوز انتقال به‌ طور مطلق را مدنظر قرار داده است.

«در صورتی که مستاجر محل کسب یا پیشه یا تجارت به موجب اجاره نامه، حق انتقال به غیر داشته باشد، می تواند برای همان شغل یا مشابه آن منافع مورد اجاره را با سند رسمی به دیگری انتقال دهد»

این قسمت از ماده ۱۹ متضمن بیان عادی ترین و در عین حال کامل ترین نوع انتقال اختیاری حق کسب و پیشه و تجارت است. چه ناظر به موردی است که مستاجر حق انتقال به غیر را دارد و با سند رسمی اقدام به انتقال منافع مورد اجاره (و تبعا حق کسب و پیشه و تجارت مربوط به آن) می کند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]یکی از وظایف مهم خریدار، پرداخت ثمن قرارداد می باشد. در صورت عدم پرداخت ثمن از ناحیه خریدار و درصورتیکه برای فروشنده حق فسخ پیش بینی نشده باشد، فروشنده می تواند با مراجعه به مراجع قضایی، دادخواست مطالبه ثمن قراردادی تقدیم نماید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]