[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تایید و فسخ قرارداد:

در انتها جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در خصوص تایید و اعلام فسخ قرارداد با وکیل آپ در تماس باشید.

قبل از توضیح درباره تایید و فسخ قرارداد می خواهیم بدانیم فسخ چیست.فسخ در اصطلاح، به مفهوم شکستن، گسستن و نقض کردن است. در معنای حقوقی، انحلال فردی و ارادی و یک طرفه قرارداد است. با توجه به اینکه عقود لازم در هر زمانی و توسط هر یک از طرفین قابل برهم زدن است، لذا فسخ مختص عقود لازم است و در جایی به وجود می آید که در اثر قرارداد منعقده یکی از طرفین متضرر گردد.

گاهی اوقات ممکن است که در قرارداد شرط شود که یکی از طرفین قرارداد بتواند طبق شرایط خاصی در مدت معینی قرارداد مزبور را فسخ نماید. به این حق، اصطلاحاً شرط خیار می گویند.در صورتی که صاحب حق ظرف مهلت تعیین شده، قرارداد را فسخ نماید، می تواند تأیید فسخ قرارداد را از دادگاه بخواهد. دادگاه نیز پس از بررسی دادخواست، در صورت تایید، حکم به تایید فسخ قرارداد می دهد.

حق فسخ به جهت خیار:

هر یک از طرفین قرارداد که دارای حق فسخ به جهت خیار شرط باشند، می توانند دادخواست تایید و اعلام فسخ قرارداد را بر علیه یکدیگر مطرح نمایند.برای فسخ قرارداد، لازم است که طرف فسخ کننده در مهلت عرفی یا مقرر، مراتب را به اطلاع طرف دیگر برساند. این امر معمولاً با ارسال اظهارنامه صورت می پذیرد.

اولین اقدام برای تایید و اعلام فسخ قرارداد وجود جهات قانونی و یا قراردادی جهت فسخ قرارداد می باشد و بدون دلیل امکان فسخ قرارداد وجود ندارد. البته در مواردی فسخ نیازمند دلیل نمی باشد و می توان بدون دلیل در یکسری از قراردادها اقدام به فسخ نمود.دومین اقدام برای فسخ قرارداد اعلام اراده باطنی به طرف مقابل می باشد.در نهایت برای فسخ قرارداد می بایست دادخواست تایید و تنفیذ فسخ قرارداد تقدیم دادگاه گردد.

تایید و فسخ قرارداد

ایجاد حق فسخ قرارداد:

مطابق مقررات قانون مدنی ایران تایید و اعلام فسخ قرارداد به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر فسخ نماید محقق خواهد شد. اما شما می بایست اعمال حق فسخ خود را مستند به دلیل نمایید تا متعاقباً بتوانید، تایید فسخ قرارداد را از دادگاه درخواست کنید. مبنای فسخ قرارداد ممکن است متفاوت باشد؛ یعنی اینکه فسخ قرارداد مبتنی بر حقی است که یا به وسیله توافق طرفین ایجاد شده است یا به وسیله حکم مستقیم قانون به وجود آمده است و این حق برای یکی از طرفین یا هر دو یا شخص ثالث است.

دعوای فسخ قرارداد:

طرح دعوای تأیید فسخ قرارداد در جایی لازم می گردد که خواهان فسخ تصمیم دارد از آثار تایید و اعلام فسخ قرارداد ، استفاده کند. به عنوان مثال ثمنی را که داده مسترد نماید و یا سندی را که به نفع طرف مقابل تنظیم کرده است را ابطال نماید.دعوی تایید فسخ قرارداد در خصوص قراردادی که سابقاً به صورت صحیح و قانونی منعقد گردیده است طرح خواهد شد. به واقع، تا قراردادی صحیح منعقد نگردد، متعاقباً دعوی فسخ قراردادی نیز در کار نخواهد بود.

توضیح تایید و اعلام فسخ قرارداد:

توضیح اینکه، شما در مراودات اقتصادی و اجتماعی خود، قراردادهای مختلفی را منعقد و امضاء می نمایید. برای مثال؛ خرید و فروش می کنید، مکانی را اجاره می کنید یا اجاره می دهید، حال این امکان وجود دارد در قرار دادی که منعقد نموده اید حق فسخی برایتان ایجاد شود. در صورتی که قرارداد را فسخ نمایید، اما طرف دیگر قرارداد، فسخ اعمال شده از سوی شما را نپذیرد، نوبت به طرح دعوی تایید و اعلام فسخ قرارداد خواهد رسید.

مواردی که موجب فسخ قرارداد می شود:

موارد تایید و اعلام فسخ قرارداد به صورت زیر می باشد:

  • مواردی وجود دارد که به بر اثر حکم مستقیم قانون موجب حق فسخ برای یکی از طرفین قرارداد خواهد بود، در واقع حق فسخ به وجود آمده بدون اراده و توافق طرفین ایجاد می گردد. برای مثال، خیار عیب یا غبن از این نمونه اند.
  • مورد دیگر حق فسخی است که نه بر اساس حکم مستقیم قانون بلکه بر اثر توافق و تراضی طرفین به وجود می آید مانند خیار شرط.

فسخ قراردادشرایط فسخ قرارداد:

  • فسخ کننده باید انحلال قرارداد را اراده کند.
  • فسخ کننده باید راضی به فسخ معامله باشد و اگر با اکراه چنین کرد، این فسخ اثر حقوقی ندارد.
  • کسی که می خواهد عملی حقوقی را فسخ کند باید اهلیت این کار را داشته باشد و از نظر عقل و سن نیز مشکلی نداشته باشد.

آثار فسخ قرارداد:

به موجب مقررات قانون مدنی ایران، فسخ نسبت به آینده است و نسبت به گذشته اثری نخواهد داشت. در حقیقت با اعمال فسخ، قرارداد از تاریخ فسخ منحل می گردد. همچنین آنچه که به موجب قرارداد رد و بدل شده است پس از فسخ به جای خود بازخواهد گشت. برای مثال، با فسخ قرارداد بیع ثمن معامله به مشتری مسترد می گردد، از طرف دیگر مبیع نیز به فروشنده تحویل می شود.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای فسخ قرارداد:

صلاحیت به دو دسته عام تقسیم‌ بندی می‌ شود:

  • صلاحیت ذاتی: صلاحیت وقتی ذاتی است که محاکم را از حیث صنف (اداری-قضایی)، نوع (عمومی- اختصاصی) و درجه (نخستین-عالی) تقسیم کنیم. مثلا دادگاه عمومی در صنف قضایی در نوع عمومی و در درجه نخستین است.
  • صلاحیت محلی؛ وقتی که شایستگی دادگاه ‏را از حیث قلمرو جغرافیایی و محلی تقسیم کنیم برای طرح دعوی باید بدانیم که میان مراجع موجود در دادگستری یا مراجع غیر قضایی کدام یک صلاحیت رسیدگی دارند.

ارسال اظهار نامه تایید و اعلام فسخ قرارداد :

طرفی که قصد تایید و اعلام فسخ قرارداد را دارد، بایستی اظهارنامه ارسالی به طرف دیگر را به انضمام قرارداد و دلایل و مستندات، به دادخواست خود پیوست کرده و به همراه مدارک شناسایی به دفاتر خدمات قضایی ببرد و دادخواست فوق را طرح می نماید.دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوی فسخ قرارداد، دادگاه محل اقامت خوانده می باشد، اما در حال حاضر خواهان تنها به دفتر خدمات قضایی مراجعه میکند و خود دفاتر خدمات قضایی، پرونده را به دادگاه صالح ارسال می کند.

تایید قراردادنمونه دادخواست تایید و فسخ معامله:

این نمونه به صورت زیر می باشد:

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب به موجب مبایعه نامه مورخ….. شش دانگ یک باب منزل مسکونی/یک واحد آپارتمان را به مبلغ …… و به مساحت …. متر مربع واقع در …. به شماره پلاک ثبتی …. بخش ….. از خوانده خریداری نمودم. طبق توافق فی مابین شروطی به شرح ذیل در قرارداد درج شده است: ۱…………………… ۲- ……………………

خوانده با وجود این که بنده به تعهدات قراردادی خود عمل کرده ام، از شروط ذکر شده در قرارداد تخلف کرده اند و اجبار ایشان به انجام شروط نیز امکان پذیر نمی باشد. لازم به ذکر هست که اینجانب علاوه بر مراجعات مکرر، اظهارنامه ای نیز به شماره …. تاریخ …. برای خوانده ارسال نمودم که ایشان همچنان حاضر به پذیرش تخلف و فسخ قرارداد نمی باشند. لذا با توجه به شرح دادخواست و دلایل و منضمات اینجانب از قبیل تصویر مصدق قرارداد و … به استناد ماده ۲۳۹ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته را استدعا دارم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]