[vc_row][vc_column][vc_column_text]

کم فروشی و تقلب چیست:

در انتها جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر در خصوص کم فروشی و تقلب با وکیل آپ در تماس باشید.

کم ‌فروشی و تقلب عبارت است از عرضه کالا یا خدمات، کمتر از میزان و مقادیر خریداری‌ شده از نظر کمی و کیفی که مبنای تعیین نرخ مراجع رسمی قرار گرفته است.تعزیرات کم‌ فروشی و تقلب با توجه به میزان و مراتب آن عینا مطابق تعزیرات گرانفروشی خواهد بود که این موضوع در ماده ۳ قانون تعزیرات حکومتی عنوان شده است.کم فروشی در همه ‌ی موارد با توجه به عنصر مجرمانه‌ ی خود جرم محسوب شود و در بعضی موارد مجازات کم فروشی و تقلب می‌ تواند مجازاتهای بسیار سنگینی را در بر داشته باشد.

مجازات کم فروشی:

مجازات کم ‌فروشی همانند گرانفروشی است.جرم کم فروشی با ماهیت و تعریف متفاوت و هر کدام از آنها دارای مجازات خاص و منحصر به فرد خود می‌ باشد. به جهت قانونی به منظور حفظ نظم و نظارت بر اعمال قانونی واحدهای صنفی اقتصادی، مرجع دولتی غیر دادگستری به نام سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد که به منزله‌ ی اعمال قانون و محکومیت بر واحدهای صنفی و اقتصادی متخلف می ‌باشد.متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده :

  • در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم ‌فروشی
  • در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم ‌فروشی جریمه می‌ شود.
  • در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ کم ‌فروشی جریمه می ‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به ‌مدت دو هفته نصب می‌ شود.
  • در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ کم‌ فروشی جریمه می ‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌ عنوان متخلف صنفی به ‌مدت یک‌ ماه نصب می‌ شود.
  • در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ کم‌ فروشی جریمه می‌ شود و به‌ مدت دو ماه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به ‌عنوان متخلف صنفی نصب می‌ گردد.همچنین به مدت شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌ گردد.

کم فروشی و تقلبمجازات تقلب:

قانون تعزیرات ، برای تقلب مجازاتهای مختلفی را در نظر گرفته است:

  • در مرتبه اول معادل دو برابر ما به‌ التفاوت ارزش کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی و کالای عرضه ‌شده یا فروخته ‌شده یا خدمت ارائه داده شده است.
  • در مرتبه دوم به چهار برابر ما به‌ التفاوت مذکور جریمه می ‌شود.
  • در مرتبه سوم به شش برابر ما به ‌التفاوت، جریمه می ‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به ‌عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می گردد.
  • در مرتبه چهارم به هشت برابر ما به ‌التفاوت جریمه می ‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به ‌عنوان متخلف صنفی به ‌مدت یک‌ ماه نصب می‌ گردد.
  • در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر ما به ‌التفاوت جریمه می ‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به ‌عنوان متخلف صنفی به ‌مدت دو‌ ماه نصب می‌ گردد. همچنین به مدت شش‌ ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌ گردد.

وکیل کم فروشی و تقلبتخفیف مجازات کم فروشی:

در مورد تخفیف مجازات کم فروشی، هرگاه جهات تخفیف در مورد مرتکب وجود داشته باشد، می‌ تواند اعمال گردد؛ ولی در صورتی که به قصد مقابله با نظام و یا در سطح کلان نسبت به ارزاق اساسی و به طور عمده در جامعه باشد، مجازات ان مشمول تخفیف نمی گردد.

کم فروشی در اسلام:

یکی از مسائلی که قرآن کریم در آیات متعدد آن را مطرح کرده است مسائل اقتصادی است که در دین اسلام نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و آیات زیادی در زمینه اقتصاد بیان شده است و در قرآن کریم در سوره مطففین نسبت به کم فروشی در داد و ستدهای اقتصادی هشدار می دهد و می فرماید: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ»[۱] وای بر کم فروشان!

همچنین می فرماید:«الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ»، «وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ»؛[۵] آنان که وقتی برای خود پیمانه می کنند، حق خود را به طور کامل می گیرند.امّا هنگامی که می خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می گذارند.

این آیات هشدار به گروهی از مردم است که در داد و ستد کم فروشی می کنند، یعنی وقتی می خواهند کالایی به مردم بدهند (به کیل یا وزن) ناقص می دهند، و مردم را به خسران و ضرر می اندازند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][contact-form-7 id=”3418″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]