[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مالیات بر ارث :

در انتها جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر در خصوص مالیات بر ارث با وکیل آپ در تماس باشید.

مالیات نقش زیادی در عمران و آبادانی یک کشور دارد و یکی از مهمترین منابع برای کسب درآمد دولت است. انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که یکی از مهمترین آنها مالیات بر میراث است و نوعی از مالیات مستقیم محسوب می ‌شود که بر دارایی به جا مانده از افراد وضع می‌ شود. بعد از فوت افراد ماترک یا اموال منقول و غیر منقول باقیمانده از آنها بین وراث تقسیم می ‌شود.این وارثان بنا به سهم خود از ارث و همچنین میزان خویشاوندی که با فرد متوفی دارند، باید مالیات را پرداخت کنند.در صورت عدم پرداخت این نوع مالیات،وراث نمی ‌توانند مالکیت اموال منقول و غیر منقول فرد متوفی را به خود انتقال دهند یا دخل و تصرفی در آن داشته باشند.

مالیات بر ارثیه باوجود سادگی ظاهری خود پیچیدگی ‌های فراوانی دارد که وراث را هنگام دریافت ارث سردرگم می ‌کند. وراث برای تقسیم ماترک و انتقال اموال، نیاز به گواهی واریز مالیات بر میراث دارند و این گواهی پس از تشکیل پرونده، ارایه اظهارنامه و پرداخت مالیات، توسط اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی صادر می ‌شود.

مالیات بر ارثبررسی قانون جدید مالیات بر ارث :

اعمال قانون مالیات بر ارثیه در ایران به سال‌ های بسیار دور برمی ‌گردد.در سال ۱۳۹۴ این قانون اصلاح شد و شکل تازه‌ای به خود گرفت.در این قانون جدید کلیه دارایی ها و مایملک باقی‌ مانده از متوفی مالیاتی دریافت نمی ‌شود و صرفاً وراث  وظیفه دارند از ارث دریافتی خود مالیات پرداخت کنند. میزان و نرخ مالیات افراد نیز، بستگی به نسبت آنها با فرد فوت ‌شده دارد. این نسبت را در قانون با عنوان طبقه وراث می ‌شناسند.

طبقات ارث در قانون:

همانطور که گفتیم میزان و نرخ مالیات بر ارث افراد بستگی به نسبت آن با فرد فوت شده دارد و طبق قانون، تمامی وراث فرد فوت شده به سه دسته یا سه طبقه اصلی تقسیم می شوند و همه ی افراد در این سه طبقه قرار می گیرند. طبقه اول شامل پدر، مادر، همسر، فرزند و نوه می شود.طبقه دوم ارث را، پدربزرگ و اولیای او، مادربزرگ و اولیای او، خواهر، برادر، خواهرزاده و برادرزاده تشکیل می دهند.در آخرین طبقه ارث نیز عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندان آن ها قرار دارند.

مالیات بر ارث  سایر اموال:

نمونه های زیر مالیات بر ارث سایر اموال مانند ملک، خودرو و … را بیان می کند:

  • مالیات بر ارثیه ملک (خانه مسکونی، زمین، مغازه و موارد مشابه):

مالیاتی که برای تمامی املاک فرد فوت شده محسابه می شود با توجه به نوع طبقه وارث متفاوت است. مالیات طبقه اول وارث، ۷.۵ درصد، طبقه دوم، ۱۵ درصد و طبقه سوم، ۳۰ درصد است.

  • مالیات بر ارثیه خودرو و انواع وسایل نقلیه:

طبقه اول: ۲ درصد

طبقه دوم: ۴ درصد

طبقه سوم: ۸ درصد

  • مالیات بر ارثیه سهام، سهم الشرکه و حق تقدم داخل بورس:

طبقه اول: ۰.۵ درصد

طبقه دوم: ۱ درصد

طبقه سوم: ۲ درصد

  • مالیات بر ارثیه سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سود سهام:

طبقه اول: ۳ درصد

طبقه دوم: ۶ درصد

طبقه سوم: ۱۲ درصد

  • مالیات بر ارثیه سهام، سهم الشرکه و حق تقدم خارج از بورس:

طبقه اول: ۶ درصد

طبقه دوم: ۱۲ درصد

طبقه سوم: ۲۴ درصد

  • مالیات بر ارثیه سایر اموال و دارایی ‌ها:

ممکن است نوعی از مال و دارایی وجود داشته باشد که در دسته های ذکر شده قرار نگیرد. مالیاتی که برای این دارایی ها و اموال در نظر گرفته شده است به شرح زیر خواهد بود:

طبقه اول: ۱۰ درصد

طبقه دوم: ۲۰ درصد

طبقه سوم: ۴۰ درصد

وکیل مالیات بر ارثمعافیت های مالیات بر ارث:

در قانون برخی معافیت ‌ها برای مالیات بر ارث در نظر گرفته شده که این موضوع در اصلاحیه قانون مالیات‌ های مستقیم سال ۹۵ مورد بازنگری قرار گرفت. در حال حاضر این معافیت ها به صورت زیر است:

  • وجوه بازنشستگی، وظیفه و پس ‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت،مرخصی استحقاقی استفاده ‌نشده، بیمه‌ های اجتماعی و نیز وجوه پرداختی توسط موسسات بیمه یا بیمه‌ گزار یا کارفرما از قبیل: انواع بیمه‌ های عمر و زندگی، خسارت فوت و همچنین دیه و مانند آنها حسب مورد که یکجا یا به طور مستمر به ورثه متوفی پرداخت می‌ شود، معاف از مالیات بر ارث است.
  • اموالی که برای وزارتخانه ‌ها، مؤسسات دولتی و دستگاه‌ هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تأمین می‌ شود، شهرداری ‌ها و بنیاد‌ها و نهاد ‌های انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، مورد وقف یا نذر یا حبس واقع شود، به شرط تأیید سازمان ‌ها و مؤسسه ‌های مذکور، از مالیات معاف خواهند بود.
  • اثاث‌ البیت محل سکونت متوفی و نیز اموال شهدای انقلاب اسلامی نسبت به وراث طبقات اول و دوم است. البته تشخیص این موضوع که چه کسی شهید است، با بنیاد شهید خواهد بود.

یکی از مهمترین مواردی که در بخش مالیات بر ارث توسط قانونگذار مورد اصلاح قرار گرفته، امکان صدور گواهی پرداخت مالیات برای هر یک از اموال متوفی به صورت مجزاست.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث:

دو عامل اصلی وجود دارد که مالیات تمامی ارث با توجه با این دو مورد محسابه می شود. مورد اول، نوع ارث است که می تواند خودرو، ملک، سپرده بانکی و موارد متفاوت دیگری باشد و مورد دوم نیز طبقه وراث است.به‌ طور کلی وراث طبقه دوم، دو برابر وراث طبقه اول و وراث طبقه سوم، چهار برابر وراث طبقه اول باید مالیات پرداخت کنند.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث:

هر زمان که پس از فوت شخصی، اموالی از متوفی به وراث برسد، ورّاث و یا نماینده قانونی آنها بایستی ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ فوت متوفی، با مراجعه به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی و ارائه اسناد لازم، صورت اموال و بدهی های وی را در اظهارنامه مخصوص مالیات بر ارث گزارش نمایند.

برای پرداخت مالیات باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید.مدت زمانی که وراث وقت دارند تا اظهارنامه مالیاتی را پر کنند، تنها یکسال بعد از انحصار وراثت است.به صورت کلی باید به هر شکلی که شده اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.وراث، تنها زمانی مجبور به پرداخت مالیات هستند که قصد داشته باشند تا اموال را تقسیم کنند. اموال و دارایی هایی که به نام فرد فوت شده باشد و همچنان وراث نیتی برای تقسیم آن نداشته باشند، مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد.

وکیل ارث و میراثفرار از مالیات چه عواقبی دارد:

هر گونه تلاش غیر قانونی برای پرداخت نکردن مالیات، مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، فرار مالیاتی خوانده می ‌شود. تعریف فرار مالیاتی، برای انواع مالیات‌ ها یکسان است. پرداخت مالیات بر ارث واجب بوده و فرار از آن مشمول برخی جریمه‌ ها خواهد بود. مهمترین جریمه فرار از این نوع مالیات، عدم انجام انتقال دارایی به ورثه خواهد بود،چرا که براساس قانون، مادامی که ورثه مالیات را پرداخت نکنند، نمی ‌توانند صاحب دارایی متوفی شوند.

 

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]