[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مطالبه وجه سفته :

در انتها جهت مشاوره و دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص مطالبه جه سفته با وکیل آپ در تماس باشید .

سفته نوشته ای است که به موجب آن، شخصی تعهد به پرداخت مبلغی مشخص در تاریخ معین در حساب دیگری می کند. بر این اساس بدهکار با دادن سفته به طلبکار تعهد می کند، بدهی خود را در تاریخی معین بپردازد و اگر به تعهد خود عمل نکرد، طلبکار می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با امتیازات پیش بینی شده در قانون در مقام وصول طلب نسبت به مطالبه وجه سفته خود در آید.

برای مطالبه وجه سفته ، در صورتی که متعهد، از پرداخت وجه سفته در سررسید خودداری نموده باشد ، طلبکار تکالیفی دارد که درصورت عدم انجام این تکالیف قانونی ، محرومیت از بعضی تسهیلات جهت وصول وجه سفته ، را دنبال خواهد داشت . این تکالیف عبارتند از :

واخواست سفته

دارنده سفته حداکثر ظرف ۱۰ روز از زمان سررسید سفته می تواند فرم های چاپی مخصوص که توسط وزارت دادگستری تهیه می شود یا فرم های مخصوص بانکی، موظف است اعتراض خود به عدم پرداخت وجه سفته را رسما به بدهکار اعلام نماید .

این اعتراض که واخواست نامیده می شود ، جهت استفاده از امتیاز طرح دعوی همزمان مطالبه از ظاهرکننده ظهرنویسان، درخواست صدور تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی، لازم است . در غیر این صورت ، سفته با یک رسید عادی تفاوتی نخواهد داشت و دیگر سند تجاری محسوب نمی شود .

وکیل مطالبه وجه سفته

وکیل مطالبه وجه سفته

طرح دعوی مطالبه وجه سفته در مهلت قانونی

مهلت طرح دعوی به طرفیت صادر کننده و ظهرنویسان، پس از واخواست ، حداکثر یکسال برای خوانده هایی که ساکن ایران هستند و دوسال برای خوانده هایی که مقیم خارج از کشور هستند، می باشد .

در صورت عدم رعایت مواعد مذکور ، از امتیازاتی نظیر، مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس ، صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی محروم شده و باید مانند پرونده های عادی مطالبه و به پرونده رسیدگی شود .

دعوی مطالبه وجه سفته در چه مراجعی قابل طرح است؟

دقت داشته باشید که سفته ، مانند چک از اسناد لازم الاجرا محسوب نمی شود و امکان طرح دعوی وصول وجه سفته در اداره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد ، امکان پذیر نیست ، بلکه فقط محاکم حقوقی دادگستری و در مواردی با رعایت نصاب مبلغ ، شوراهای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به دعوی مطالبه وجه سفته را دارند.

سفته مانند چک شرایط، ضمانت اجرای کیفری ندارد و در هر صورت دعوی مطالبه وجه سفته باید از طریق محاکم حقوقی طرح و پیگیری شود . اما اگر بدهکار، پس از صدور رای، در مهلت مغرر اقدام به پرداخت وجه سفته ننموده و اعسار از پرداخت یکجای محکوم به را نیز به اثبات نرساند، با درخواست طلبکار تا زمان پرداخت وجه سفته و یا اثبات اعسار، بازداشت خواهد شد .

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][contact-form-7 id=”3418″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]