[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الزام به تمکین:

جهت مشاوره و دریافت راهنمایی بیشتر در این خصوص با وکیل آپ در تماس باشید.

الزام به تمکین یعنی اینکه شخصی که بدون داشتن دلایل موجه از تمکین در برابر دیگری امتناع کرده است را به صورت قانونی ملزم نمود که دوباره وظایف زناشویی خود را انجام داده و به زندگی مشترک خود باز گردد.به طور کلی تمکین یعنی اینکه زن باید در اطاعت کامل از شوهر بوده و در این امر هیچگونه کوتاهی نداشته باشد و یکی از مهم ترین وظایف و تکالیف زن محسوب می شود ، که در طرف مقابل ، مرد نیز مکلف است با پرداخت نفقه زن ، نیازهای مالی و مادی وی را بر طرف سازد.

آنچه که از معنی الزام به تمکین در ذهن به وجود می آید این است که زن یا مرد با زور به تمکین از دیگری واداشته می شوند ؛ در حالی که این مطلب درست نیست.چرا که الزام یا زور کردن یکی از طرفین اصولا امکان پذیر نمی باشد و با آزادی افراد در تعارض قرار خواهد داشت.

الزام به تمکینعدم تمکین زن:

مطابق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی همین که عقد نکاح به طور صحیح واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود. تمکین در لغت تن دادن است و در تعبیر حقوقی، قیام زن به ادای وظایف زوجیت در مقابل شوهر گفته می شود.

به طور مثال زن نمی تواند بدون اجازه شوهر خود و بدون رضایت او و یا بدون هیچگونه دلیل موجهی منزل مشترک را ترک کند.در این صورت ، شوهر می تواند به استناد این رفتار همسر ، ادعای عدم تمکین زن را در دادگاه مطرح کند.

در بعضی از موارد اثبات عدم تمکین زن بسیار دشوار می باشد و شما در صورتی می توانید آن را اثبات کنید که وکیل بگیرید و بتوانید از تجربیات وکیل استفاده کنید. در غیر این صورت شاید هیچ وقت نتوانید عدم تمکین زن را اثبات کنید و همیشه مجبور شوید که نفقه ایشان را هم پرداخت کنید.

دادخواست الزام به تمکین:

زن یا وکیل او در موارد عدم تمکین زن بایستی با دادن دادخواست الزام به تمکین از طریق ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در دادگاه خانواده محل اقامت زن اقامه دعوی تمکین کند. بهتر است قبل از تقدیم دادخواست، اظهارنامه ای مبنی بر لزوم تمکین و بازگشت او به منزل از طرف شوهر برای زن فرستاده شود.

الزام به تمکین 2دلایل رد دادخواست الزام به تمکین زن:

  • مرد خانه مورد نیاز برای شروع یا ادامه زندگی مشترک را فراهم نکرده است و یا اثاثیه لازم برای زندگی مشترک را تهیه نکرده است. در چنین مواردی در واقع خود مرد هم تمایل به تمکین زن ندارد و فقط برای بدست آوردن مزایای آن به تعبیری تله تمکین را به پا می کند. اما باید توجه داشت دادخواست تمکین مستلزم تهیه مسکن و اثاثیه متناسب با شان زن است.
  • در صورتی که زن بتواند ثابت کند که عدم تمکین او به دلیل سوء رفتار و سوء معاشرت مرد می باشد مثل ضرب و جرح، اعتیاد شدید، مصرف بی رویه الکل، توهین، تهدید و … دادخواست تمکین شوهر رد می شود.
  • استفاده از حق حبس زن هم از دلایل موجه عدم تمکین است.
  • توانایی نپرداختن نفقه زن و همچنین نپرداختن آن نیز می تواند از دلایل موجه عدم تمکین باشد.
  • اگر زن بتواند ثابت کند که مرد، صوری درخواست تمکین داده و در عمل علاقه ای به ادامه زندگی و همسر ندارد، می تواند از دلایلی باشد که موجب رد دادخواست الزام به تمکین شود.

دعوای الزام به تمکین زن:

دعوای الزام به تمکین از دعاوی غیر مالی می باشد و در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد.معمولا مردان اقدام به طرح دعوای الزام به تمکین در دادگاه می کنند و با مراجعه به دادگاه تقاضای آن را دارند.

طرح این دعوا از سوی مرد (یا وکیل قانونی وی) شرایطی هم دارد ؛ به این معنا که مردان صرفا در شرایطی می توانند دعوای الزام به تمکین زن را در مراجع قضایی اقامه نمایند که عدم تمکین زن به دلیل غیر موجهی باشد ، یعنی زن بدون دلیل موجه از منزل مشترک خارج شده و از تمکین خودداری کرده باشد .

اگر زن به دلایل موجهی از جمله عسر و حرج زن ، اعتیاد زیان آور مرد به مواد مخدر ، کتک خوردن ، بیماری جنسی و مقاربتی مرد ، حق حبس در عقد نکاح ، تعویض قفل درب منزل توسط شوهر و مسائلی از این قبیل از تمکین در برابر مرد خودداری کرده باشد ، دیگر به لحاظ قانونی مرد نمی تواند الزام زن به تمکین را تقاضا کرده و علیه او دعوای الزام به تمکین اقامه نماید ؛

پس موارد مذکور ، جزء موارد موجه عدم تمکین زن محسوب می شود و در این حالات ، عدم تمکین زن موجه است و دعوای او رد می شود و حکم به نفع زن صادر خواهد شد.

الزام به تمکین 3موارد عدم تمکین زن:

  • زن در دوره عادت ماهانه یا دوره نفاس باشد می تواند از رابطه زناشویی با شوهر امتناع کند.
  • مرد دچار امراض مقاربتی شده باشد.
  • استناد به حق حبس برای زوجه باکره به شرطی که تمکین عام نکرده باشد.
  • زن ثابت کند که بودن او در منزل شوهر موجب ضرر بدنی، مالی و یا شرافتی برای زوجه است.
  • عدم تهیه منزل مناسب شان برای زوجه

آثار عدم تمکین زن (زوجه):

  • تعلق نگرفتن نفقه به زن ناشزه ( به زنی که تمکین نمی کند ناشزه گفته می شود)
  • امکان زیاد موفقیت مرد در دادخواست ازدواج مجدد.
  • از بین رفتن شرط تنصیف دارایی در دادخواست طلاق از طرف مرد.
  • بسیار دشوار شدن طلاق یک طرفه زوجه با فرض محکومیت در دعوی الزام به تمکین زوجه.

رابطه دادخواست تمکین زوجه با حق حبس زوجه:

بر طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زوجه می تواند تا وقتی که کل مهریه به او پرداخت نشده است از تمکین شوهر خودداری کند. بنابراین اگر شوهر دادخواست الزام به تمکین به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند و زوجه در مقام دفاع به حق حبس استناد نماید دعوی زوج تا پایان پرداخت مهریه از سوی دادگاه رد می شود.

  • حتی اگر دادخواست تقسیط مهریه از سوی زوج به دادگاه داده شود مهریه نیز تقسیط شود حق حبس زوجه تا پایان پرداخت کل مهریه باقی است.
  • عده ای از قضات معتقدند که اگر مهریه عندالاستطاعه باشد حق حبس زوجه زائل می گردد.
  • تمکین عام از شوهر مثل شروع زندگی مشترک با او از موجبات اسقاط حق حبس است و اینکه زن باکره باشد.

مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به تمکین:

  • اصل سند ازدواج و یا رونوشت آن
  • شناسنامه و کارت ملی زوج
  • اجاره نامه یا سند مالکیت منزل ( مبنی بر اینکه زوج اسباب و مقدمات تمکین را فراهم نموده است)
  • اظهارنامه ( مبنی بر دعوت رسمی از زوجه به زندگی مشترک)
  • استشهادیه ( مبنی بر ترک منزل مشترک از طرف زوجه)

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][contact-form-7 id=”3418″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]