[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تقاضای اجرایی از طریق اجرای ثبت:

در اینجا می خواهیم اطلاعاتی درباره تقاضای اجرایی از طریق اجرای ثبت در اختیار شما قرار دهیم. در انتها جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با وکیل آپ در تماس باشید.

اجراییه در لغت به معنای ورقه ای است که به منظور آگاهی کسی که اجرا علیه اوست ، از طرف اجراء دادگستری یا ثبت به وی ابلاغ و پس از مهلت مقرر، اجرا شروع می شود. در واقع اجراییه فرم چاپی است که برای اجرای حکم صادر می شود. در اجرائیه نام و نام خانوادگی و محل اقامت محکوم له و محکوم علیه و مشخصات حکم و موضوع آن و این که پرداخت حق اجرا به عهده محکوم علیه می باشد، نوشته شده و به امضاء رئیس دادگاه و مدیر دفتر رسیده و به مهر دادگاه ممهور و برای ابلاغ فرستاده می شود.

واحد اجرای اسناد رسمی، دارای اختیارات گسترده‌ای در اجرای اسناد رسمی و عادی لازم الاجرا می باشد و تصمیمات آن به موجب مواد ۱، ۴ و ۵ قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲، قابل شکایت در دادگاه محل استقرار واحد تصمیم گیرنده ثبتی است.

مراحل صدور اجراییه:

صدور اجراییه با درخواست خواهان ( یا وکیل قانونی او ) صورت می پذیرد. خواهان با تقدیم دادخواست اجراییه، می تواند منجر به صدور اجراییه شود.بنابراین محکوم له درخواست اجراییه را به دفتر دادگاه تقدیم می کند.دفتر دادگاه صادر کننده حکم بدوی درخواست اجرای حکم را به همراه پرونده به دادگاه تقدیم می کند. دادگاه در صورت احراز شرایط برای صدور اجراییه ، دستور لازم برای صدور آن را صادر می کند.

شرایطی که برای دستور صدور اجراییه لازم می باشد.عبارت است از:

  • محکوم له درخواست اجرای حکم را داشته باشد.
  • ابلاغ حکم به محکوم علیه یا وکیل و یا قائم مقام قانونی او
  • موضوع حکم معین باشد.
  • حکم صادر شده قطعی شده باشد.
اجرای ثبت

اجرای ثبت

ابطال و توقیف عملیات اجرایی ثبت:

اسناد لازم الاجرا و همچنین اسناد رسمی تعهد آور؛ مانند چک، سند ازدواج، قرارداد تسهیلات بانکی که از مهم ترین اسناد لازم الاجرا هستند و اسناد رهنی و سند رسمی تعهد پرداخت وجه ، که نمونه های اسناد رسمی تعهد آور هستند از طریق اجرای ثبت قابل وصول هستند.در رسیدگی به دعوای توقیف عملیات اجرایی ثبت و ابطال اجراییه ثبت، با صدور دستور توقیف، اجرای عملیات متوقف می شود تا به اعتراض رسیدگی شود.اگر مطابق با نظر دادگاه، ارکان و اجزای عملیات اجرایی، دچار خلل باشد، رای دادگاه مبنی بر ابطال صادر می گردد.

پس از صدور رای و قطعیت آن، نسخه ای از رای برای اداره ثبت منطقه یا دفتر اسناد رسمی ارسال می گردد تا از آن رفع اثر شود.به موجب ماده ۵ قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی « در صورتی که دادگاه دلایل شکایت را قوی بداند یا در اجرای سند رسمی، ضرر جبران‌ ناپذیری باشد، به درخواست مدعی بعد از گرفتن تامین، قرار توقیف عملیات اجرایی را می دهد. ترتیب تأمین همان است که در قوانین دادرسی مدنی برای تامین خواسته مقرر است و در صورتی که موضوع سند لازم الاجرا و وجه نقد باشد و مدعی وجه نقد بدهد آن وجه در صندوق ثبت محل توقیف می شود و تامین دیگر گرفته نخواهد شد.»

مرجع صالح به رسیدگی دادخواست ابطال و توقیف عملیات اجرایی ثبت:

مطابق با ماده ۲ قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و دفاتر رسمی مصوب ۱۳۲۲ ، مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از دستور اجرای اسناد رسمی، دادگاه صلاحیت دار محلی است که در حوزه ی آن دستور اجرا داده شده است.اکثر دادگاهها این دعوا را دعوای مالی می دانند.

در خصوص ابطال اجرائیه که موضوع سند مالی است مثل مهریه، چک، اقرار نامه رسمی و … میزان هزینه دادرسی به میزان سند لازم الاجرا خواهد بود. در خصوص دعوای ابطال اجرائیه (که موضوع آن، قرارداد اعطای تسهیلات بانکی و همچنین اجرای سند رهنی باشد) دعوا مالی است و به میزانی که خواهان در دادخواست تقویم و اعلام کرده باشد، هزینه دادرسی تعیین می گردد.

تقاضای اجرایی از طریق اجرای ثبت

تقاضای اجرایی از طریق اجرای ثبت

تقاضای صدور اجرائیه:

تقاضای صدور اجرائیه

ریاست محترم اداره …………………………….. نظر به اینکه ……………………….. فرزند ……………….. تاریخ تولد/تاریخ ثبت ………………………….. شماره شناسنامه /شماره ثبت ………………………………………. صادره/ثبت شده ……………………………. شماره ملی/کدشناسه ………………………نشانی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..کدپستی ……………………………………..به موجب ………………………………………………………………………………………………………………………………………….مبلغ …………………….ریال…………………..به …………………فرزند ………………….. تاریخ تولد/تاریخ ثبت …………………… شماره شناسنامه/شماره ثبت ……………………… صادره/ثبت شده ……………………. شماره ملی/کدشناسه ………….. به نشانی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. بدهکار می باشد و تاکنون از پرداخت بدهی خود امتناع نموده است لذا تقاضای صدور اجرائیه نسبت به وصول مبلغ مذکور دارم ضمناً درصورت عدم انجام تعهد در ظرف مهلت مقرر/همزمان با ابلاغ اجرائیه معادل وجه مزبور از اموال نامبرده با مشخصات ………………………………………………. توقیف گردد.

                                                                                                                                                                                                                                               امضاء متقاضی

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][dt_contact_form fields=”name,email,telephone,city,message” required=”name,email,country” button_title=”ارسال پیام”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]