[vc_row][vc_column][vc_column_text]

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل:

در انتها جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در خصوص دادخواست الزام به تمکین مسکن مستقل می توانید با وکیل آپ در تماس باشید.

داشتن مسکن یکی از ملزمات آغاز زندگی مشترک به شمار می رود. از هدف هایی که زوجین از ازدواج  دارند تشکیل خانواده و زندگی در کنار هم می باشد.از سوی دیگر بلافاصله پس از وقوع عقد نکاح زوجین حقوق و تکالیفی را نسبت به هم دارند. تمکین حق شوهر و دریافت نفقه از حقوق زن به حساب می آید.

زن این امکان را دارد که با ارائه دادخواست اجبار به تهیه مسکن به طرفیت زوج از دادگاه درخواست الزام به تهیه مسکن مستقل نماید و مرد وظیفه دارد که مسکنی در شان زن که تشخیص آن با دادگاه خانواده رسیدگی کننده است، تهیه نماید.

مرد هم می تواند خانه ای را خریداری نماید و یا اینکه آن را رهن و اجاره کند. البته اجباری به آن ها هم نمی باشد. به عنوان نمونه مرد می تواند مستنداتی به دادگاه تحویل دهد که خانه مورد نظر از طریق فردی مانند پدر در اختیار وی برای زندگی مشترک قرار گرفته است.

در خصوص دادخواست اجبار به تمکین زن که از طریق شوهر به دادگاه ارائه می گردد، روند عملی دادگاه های خانواده به این صورت است که در مرحله رسیدگی یا اجرای حکم توسط مددکاری، کلانتری و غیره امر بازدید از مسکن تهیه شده از طریق شوهر صادر می گردد.

در هر صورت چه اینکه زوجه دادخواست تهیه مسکن مستقل بدهد و یا اینکه زوج دادخواست الزام به تمکین زن را بدهد در هردو صورت زوج موظف به تهیه مسکن متناسب با شان زن می باشد.

دادخواست الزام به تمکین مسکن مستقل 1چند نکته مهم:

الف- اختیار مشخص کردن مسکن با مرد است مگر اینکه عکس آن در عقدنامه یا در سند دیگری پس از عقد قید شده باشد که به آن شرط حق مسکن زن می گویند.

ب- در صورتی که زوجه بدون هیچ دلیلی از زندگی در منزلی که توسط شوهرش تهیه شده اجتناب کند و به وظیفه تمکین خود عمل نکند ناشزه به شمار می رود و مستحق نفقه نمی باشد.

ج- بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی زمانی که قصد تهیه مسکن را دارید ملاک آن شأن زن می باشد نه وضعیت مالی مرد و تشخیص با دادگاه خواهد بود.

د- نکته ی مهمی که وجود دارد این است که زوج می بایست در شهر محل سکونت خود منزل برای زن تهیه نماید.

در بعضی از پرونده ها دیده شده که شوهر برای سنگ اندازی اقدام به تهیه مسکن مستقل در شهر دیگری کرده که در مقام دفاع بیان کرده که هدف تهیه مسکن مستقل، زندگی مشترک زوجین بوده و نه تنهایی زندگی کردن زن.

البته در صورتی که شوهر واقعا در شهر دیگری مشغول به کار است و امکان زندگی در منزل یا در شهر دیگر وجود ندارد.

چنانچه شوهر به رای دادگاه عمل نکند، زن می تواند بر اساس استناد رای دادگاه و اقدام نکردن به تهیه مسکن، نفقه خود را از شوهر طلب نماید ولی نکته ی مهم این است این مسئله از موجبات عسر و حرج زن و طلاق نیز می باشد.

شرایط منزل مسکونی مناسب برای زن:

منزل مسکونی باید ویژگی‌های اولیه شامل داشتن اتاق مستقل، آشپزخانه مستقل، حمام مستقل و مجموعا فضایی مستقل را داشته باشد تا بتوان آن را به عنوان مسکن مستقل از سوی مرد پذیرفت.

مرد حق ندارد همسر خود را در خانه‌ ای که با پدر و مادر یا خانواده‌اش مشترک است سکونت دهد .

در چنین مواردی، در صورت اعتراض زن و طرح موضوع در دادگاه، اگر مرد با برخی ترفندهای خاص مثلا اقدام به درست کردن حمام در گوشه ‌ای از حیاط یا ساختن آشپزخانه‌ ای در بالکن خانه برای همسرش کند و به این صورت بخواهد فضای مشترک را به عنوان محل سکونت مستقل به دادگاه ارائه کند، دادگاه با اعزام کارشناس، محل مذکور را بررسی می ‌کند و در صورت برخورد با چنین مواردی، این منزل مسکونی را به عنوان منزل مسکونی مستقل نخواهد پذیرفت.

رابطه منزل مستقل و تمکین:

تعلق نفقه وابسته به تمکین کامل است. (تمکین خاص داشتن روابط زناشویی زن و شوهر می باشد و مفهوم تمکین عام فرمانبرداری در امور کلی زندگی می باشد.)یعنی همانطوری که مرد باید منزل مستقلی برای تمکین همسر خود فراهم کند، زن نیز ملزم به تمکین می باشد و در صورتیکه مرد، منزل مستقل با توجه به شئونات زن فراهم کند ولی زن از تمکین امتناع کند، ناشزه محسوب خواهد شد و دیگر نفقه به او تعلق نمی گیرد.

اثبات انفاق در صورتی که دلایل مشخصی بر عدم تمکین زن نباشد با مرد است. لذا به محض درخواست نفقه از طرف زن مرد ملزم به ارائه ادله مبنی بر عدم تمکین زن است.اثبات نشوز زن در دادگاه حقوق مشخصی مثل قطع نفقه، اجازه ازدواج مجدد را به او می دهد.

حق مسکن در چه شرایطی به زن تعلق می گیرد؟

بر اساس قانون در صورت اختلاف بر سر محل زندگی حق تعیین محل زندگی با شوهر است و بر اساس آن، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می ‌کند سکونت داشته باشد.

اما قانون در شرایطی تعیین محل زندگی را به زن واگذار کرده است. بر اساس ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می ‌کند زندگی کند مگر آنکه این حق، طبق ضابطه پذیرفته شده در حقوق، به زن واگذار شده باشد؛ به این صورت که آنها می‌ توانند در شروط ضمن عقد، شرط کنند که اختیار تعیین مسکن با زن باشد.

دادخواست الزام به تمکین مسکن مستقلمراحل دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل:

برای ثبت دادخواست الزام به تهیه مسکن باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مدارک لازم برای دادخواست تهیه مسکن که شامل عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کارت ملی است ارائه دهید.

هزینه دادرسی معادل دعاوی غیر مالی در دفتر مذکور دریافت و پرونده به دادگاه خانواده ارجاع و از طریق پیامک و ابلاغ الکترونیک زمان و شعبه رسیدگی کننده به شما ابلاغ می‎ شود.

شایان ذکر است که قبل از ثبت دادخواست باید در سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیک قضایی) ثبت نام شود. بعد از این مرحله دادگاه با تعیین وقت و اخطار به شوهر جلسه رسیدگی تشکیل می ‎دهد و به پرونده رسیدگی و در نهایت تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

مدارک دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل:

مدارک زیر به پیوست دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل توسط خود فرد یا وکیل او تقدیم می شود:

  • سند ازدواج
  • شناسنامه یا کارت ملی زوجه

جهت مشاوره و کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با وکیل آپ تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][contact-form-7 id=”3418″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3046″ img_size=”400*400″][/vc_column][/vc_row]